19. februára 2025

Aký je váš plán B (v telefonáte)?

ako telefonovat

Od čoho závisí výsledok akvizičného telefonátu?

Výsledok takéhoto telefonátu závisí od viacerých vecí:

  • od kvality zoznamu kontaktov,
  • od nálady volaného,
  • od vašej nálady,
  • od call-scriptu,
  • od situácie vo firme, kam voláte,
  • od načasovania telefonátu,
  • od vašej nálady a tonality atď.

Ak by sme to mali nejako zaškatuľkovať a zamerať sa iba na veci, nad ktorými ako volajúci máme kontrolu, tak by to boli tieto TRI „škatuľky“: 

  1. mindset
  2. proces
  3. komunikácia

Dnes sa trochu pozrieme na PROCES…

Čo všetko zahŕňa proces akvizičných telefonátov?

Ak to veľmi zjednoduším, proces vyhľadávania nových obchodných príležitostí začína zadefinovaním cieľovej skupiny – koho chceme osloviť? Potom vyhľadaním firiem, kontaktov a vytvorením zoznamu. Potom nasleduje samotné telefonovanie

V cold-callingu však nehráme o „všetko alebo nič“. Aké rôzne scenáre sa môžu vyskytnúť na konci telefonátu? Na každý z nich by ste mali byť pripravení a mať nachystaný plán – koľko scenárov, toľko plánov.

Jedným z výsledkov je dohodnuté stretnutie s kompetentnou osobou. To je plán A. Tu nie je nad čím meditovať. Nie vždy sa to však podarí. A nie vždy musí byť dohodnuté stretnutie ten najlepší výsledok.

Čo ak majú podpísaný dlhodobý kontrakt? Alebo čo ak dotyčná osoba momentálne rieši urgentnejšie veci a jednoducho nemá čas? Aj keby súhlasil, ísť tam a po desiatich minútach odísť by bola pre oboch iba strata času.

Plán B: dohodnúť follow-up

Ak osobné stretnutie z nejakého dôvodu jednej alebo druhej strane nedáva zmysel, treba si dohodnúť follow-up, ďalší krok a kedy sa má udiať. Napríklad ďalší telefonát.

Lepšie je, ak ďalší krok je na strane obchodníka – viete si to postrážiť. Ak niečo sľúbi zákazník, zvyčajne to nedodrží. Neberte to osobne, ale vy nie ste jeho priorita. Volali ste vy jemu a nie naopak 😉 

Ešte drobný detail – nezabudnite si to poznačiť do vášho CRM. Aby ste na to aj vy náhodou nezabudli…

Plán C: poslať informácie

Je dobré, ak po sebe zanecháte nejakú „stopu“. To, čo poviete v telefóne, zákazník rýchlo zabudne. Môžete mu do e-mailu poslať zhrnutie toho, na čom ste sa dohodli (follow-up a kedy). Plus tam bude mať na vás kontakt, keby ho napadlo zavolať vám skôr. 

Určite nezaškodí, ak mu do e-mailu pošlete link na hodnotenia od vašich spokojných zákazníkov (testimoniály). Prípadne nejaké case-studies, príbehy a výsledky, ktoré ste pomohli dosiahnuť vašim klientom. Detaily ohľadne vašej firmy ho zatiaľ až tak nebudú zaujímať.

Plán D: získať súhlas s info-servisom

Zíde z očí, zíde z mysle. Preto je dobrý nápad, ak zákazníkovi ponúknete aj odber pravidelných vzdelávacích článkov, tipov, noviniek z branže a pod. Môže to byť váš firemný newsletter, blogové články a podobne. 

Ak organizujete nejaké workshopy, webináre, výstavy atď., nezaškodí, ak ho tam pozvete. 

Sú na to dva dobré dôvody – pripomínať sa a poskytnúť mu pridanú hodnotu vo forme informácií. Tie informácie však musia byť o vzdelávaní, nie o ponúkaní a predvádzaní sa. Tiež sa môžete pokúsiť spojiť sa s ním cez sociálne siete.

Plán E: follow-up bez dohody

Niekedy môžete robiť čo chcete, dotyčný vás z nejakého dôvodu odmietne. Zvyčajne je to emocionálna reakcia, ten človek o vás predsa nič nevie. Stačí, že zavoláte v čase, kedy má zlú náladu. Alebo zistíte, že nemajú kompetenciu – o všetkom rozhoduje ich materská firma v zahraničí. A je možné aj to, že ste proste nezaujali.

A možno má dotyčný iný dôvod, aby s vami nekomunikoval.  To je jedno, dvere sa zabuchli. Nevadí, časy, okolnosti a ľudia sa menia. Preto „Nie“ znamená v B2B „Teraz nie“.

Kvôli tomu by som tento kontakt úplne neodpísal. Má zmysel skúsiť zavolať  o nejaký čas znovu a zistiť, či sa situácia nejako zmenila. Môžete sa tiež pokúsiť nájsť si k nemu / do tej firmy iné cestičky. Človek nikdy nevie 🙂

Cold-calling nie je "Teraz alebo nikdy"

Každý telefonát, kde sa niečo dozviete a kde niečo dohodnete, je úspešný. Aj keď len follow-up alebo súhlas s odoberaním newslettra. Ak je to výsledok vašej kvalifikácie, je to pre vás dobrý výsledok. Neskôr s kontaktom môžete pracovať ďalej.

Je to ako keď idete na čerešne – niektoré sú ešte nezrelé, niektoré sú už zhnité, červavé alebo opadané. Takže ich musíte triediť. Rovnako tak kontakty vo vašom zozname. Chce to stratégiu s plánmi A, B, C, D, E, trochu systému a vytrvalosti. A čerešne začnú časom dozrievať 😉

Nezabúdajte však, že okrem vhodného načasovania výsledok vášho telefonátu závisí predovštkým od toho – O ČOM hovoríte. Od vášho call-scriptu.To je skutočným bodom zlomu. Ale o tom niekedy nabudúce…

P.S. Túto a ďalšie témy súvisiace s telefonovaním preberám na workshope Cold-calling: Ako telefonovať do firiem? Navyše môžete využiť akciu 2+1. Viac info

Chcete dostávať aj ďalšie praktické tipy na zlepšenie predaja? Zadajte Váš e-mail a budete ich dostávať 2-3x mesačne vo forme newslettera priamo do Vašej schránky. Z odberu sa môžete samozrejme kedykoľvek odhlásiť.

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *

Odoslať komentár

Zdieľať článok
Facebook
X
LinkedIn

Chcete zlepšiť predaj vo vašej firme?